pure pilates studio

Nieuw vanaf oktober: Zwangerschapspilates

Pilates is een verantwoorde en veilige training om tijdens de zwangerschap in conditie te blijven. Tijdens de lessen leer je de basisprincipes van de klassieke pilates en is er aandacht voor het voorkomen en bestrijden van rug – en bekkenpijn.

ZwangerschapspilatesAdemhaling, balans, spiercontrole en houding staan centraal. Tijdens de lessen besteden we ook aandacht aan relaxatie en stretching. Ook na de bevalling zal pilates het herstel van je lichaam ondersteunen waardoor je sneller weer in vorm bent.

Je hebt geen pilates ervaring nodig, de lessenreeks is toegankelijk tijdens elke fase van de zwangerschap maar overleg voor alle zekerheid even met je gynaecoloog.

Praktisch

Data: Zaterdag 21/10, 28/10, 4/11 en 11/11 om 10u
Kostprijs van de reeks: 56 euro voor 4 sessies
Instructor: Sarah Tolleneer (bio)

Algemene voorwaarden:
Bij betaling van het cursusgeld van 56 euro per persoon is je inschrijving definitief vastgelegd. Vermeld je naam en ‘ zwangerschapspilates’ bij de overschrijving op BE52 0011 7917 1709. Het bedrag is niet terugbetaal- uitwissel of inwisselbaar.

Bij onvoldoende aanmelding zal de reeks niet doorgaan, je zal hiervan tijdig op de hoogte gesteld worden.

Inschrijven via pilates@medineth.be (tav. Sarah)

Wat is Pilates?

De Pilatesmethode is gebaseerd op de onderwijstechnieken en de filosofie van J.H. Pilates (1880-1967 – foto) uit de jaren 1920. Deze werden met de jaren door wetenschappelijk onderzoek aangepast en verfijnd.

Gebruik makend van zowel de westerse als de oosterse filosofie, groeide een fysiek en mentaal bewegingssysteem met een gestructureerde opbouw en het karakter van een work-out. De oefeningen worden uitgevoerd op de mat met behulp van klein materiaal (ball, barrel, lastic band, powercircle…) of op speciaal ontwikkelde oefenapparatuur (reformer, cadillac, tower, high/low chair…).

De Pilates-methode is geschikt voor alle niveaus van lichamelijke conditie en voor elke leeftijd. Aan de grondslag van deze oefenmethode liggen zes basisprincipes: 

  • concentratie
  • centering
  • controle
  • ademhaling
  • precisie
  • vloeiendheid

De ademhaling en de gecontroleerde bewegingen worden gecombineerd vanuit liggende, zittende of staande uitgangshoudingen. Gedurende de hele training wordt de powerhouse, het centrum van het lichaam, bestaande uit buik, bekkenbodem en lage rugspieren geactiveerd en versterkt.

Ook de schoudergordel wordt actief betrokken in de oefeningen. Vanuit een stabiele corps wordt de rest van het lichaam getraind. De oefeningen worden met zo weinig mogelijk spanning uitgevoerd en beïnvloeden de wervelzuil gunstig.

Musculair onevenwicht wordt gecorrigeerd en de lichaamshouding verbeterd door verhoogde rompstabiliteit en flexibiliteit.

“Use the mind to master the body”

Welke zijn de verschillende Pilatestoestellen?

Pilates - Reformer AllegroDe Reformer is een door J.H. Pilates ontworpen toestel en werkt met het principe van veerweerstanden tegen de natuurlijke tegenovergestelde kracht van het lichaam dat op een bewegend oppervlak ligt, zit of staat.

Het is aan te raden om enkele matlessen op voorhand te volgen waardoor de basisprincipes geïntegreerd kunnen worden in de Reformeroefeningen. De Reformer ondersteunt en balanceert je lichaam, corrigeert spierspanning en geeft op een prettige manier feedback.

De Reformer functioneert als een uitbreiding van je lichaam en stelt je in staat om heel precies vanuit je powerhouse (centrum) te bewegen. Hierdoor maak je snel progressie en werk je diep in je lichaam door.

De Reformerlessen kunnen individueel, in duo, trio of  in groep (4 tot 6 personen) en zijn goed om individuele doelstellingen te bereiken of te herstellen na blessures. Effectief als preventie tegen lichamelijke overbelasting of kwetsuur.

Pilates - CadillacVanuit een vaste onderlaag wordt er geoefend aan veren, trapeze en pushthrough bar. Ook hier gebeuren de oefeningen vanuit een stabiele thorax, zonder compensatoire bewegingen. De romp wordt versterkt en de kracht voor de beweging van de ledematen wordt gehaald uit het centrum van het lichaam.

Dit is een zeer waardevol toestel in de revalidatie maar ook om een zwakke schakel in een oefening te optimaliseren. Ook hier worden oefeningen gedaan vanuit lig, zit en stand.

Pilates - Tower Trapeze ComboDe Tower is eveneens een origineel “apparatus” vastgehecht of los van de Reformer. Er zijn veren aan bevestigd, een roll-down bar en een push-through bar op een stabiel oppervlak.

Pilates - Chair ComboDe Chair is excellent voor specifieke trainingsdoeleinden. Stabiliserende spieren kunnen perfect geoefend en verbeterd worden. Er wordt hoofdzakelijk verticaal geoefend.

Pilates - BarrelEen ladderbarrel is een ideaal toestel om stretchings uit te voeren, zowel thoracaal als de ledematen, rekeninghoudend met de pilatesprincipes.

Welke soorten Pilateslessen kan ik volgen?

Een les voor absolute beginners. Tijdens deze lessen worden de matbasisoefeningen en principes van de klassieke Pilates aangeleerd. De les is voor iedereen toegankelijk, er is geen voorkennis of ervaring vereist.

Ideaal als u graag wil kennismaken met Pilates.

Vanaf 4/9/2018 op dinsdagavond om 19.30u

Kom op een rustig tempo weer in vorm tijdens deze babyvriendelijke les!

De lessen zijn gericht op nieuwe mama’s, de baby’s zijn welkom en er mag te allen tijde even gestopt worden om de baby op te pakken, te voeden, te troosten, even rond te wandelen of een pampertje te verschonen.

Geen probleem als je eens niet de hele les kan meedoen, je bent vrij om tijdens de les in te vallen of eerder te vertrekken, een halfuur bewegen is beter dan niets!

Tijdens deze lessen geven we de basis van Pilates, er is dus geen ervaring vereist.

Er kan gestart worden vanaf 4 weken na de bevalling, na een keizersnede wacht je beter 6 weken om je lichaam goed te laten herstellen.

Je baby moet genoeg hoofdcontrole hebben om met de oefeningen mee te doen.

De oefeningen kunnen met of zonder baby gedaan worden.

Wil je nadien verder Pilates onderhouden? Met deze voorbereiding kan je zonder enig probleem aansluiten bij onze beginners groepslessen om verder aan je core te werken!

Vanaf 11/9/2018 op dinsdagvoormiddag om 11u

Pilates is een verantwoorde en veilige training om tijdens de zwangerschap in conditie te blijven.

Tijdens deze lessen leer je de basisprincipes van de klassieke pilates en is er aandacht voor het voorkomen en bestrijden van rug-en bekkenpijn. Ademhaling, balans, spiercontole en houding staan centraal. Tijdens de lessen besteden we ook aandacht aan relaxatieoefeningen.

Ook na de bevalling zal pilates het herstel van je lichaam ondersteunen waardoor je sneller weer in vorm bent.

Je hebt geen Pilates-ervaring nodig, de lessen zijn toegankelijk tijdens elke fase van de zwangerschap en kunnen aangepast worden naar ieders behoefte.

Vanaf 13/9/2018 op donderdagavond om 18.30

De matles is een groepsles met maximum 10 personen. Tijdens deze les doen we de Pilates-grondoefeningen, gebruik makend van verschillende hulpmidddelen (props): Circle, gewichten, Theraband, Pilates Softball,…

De matlessen worden gegeven in drie verschillende niveaus: beginners (MAT 1), intermediate (MAT 2) en gevorderden (MAT ADV).

BEGINNERS – MAT 1

Een les voor beginners met een beperkte ervaring. Tijdens deze matles worden de basisoefeningen op een rustig tempo herhaald en ingeoefend om zo door te evolueren naar een intermediate niveau. Ideaal om in te pikken in een groepsles na het volgen van een aantal introductielessen, als u het na een blessure rustig aan moet doen of als u na een onderbreking de Pilates terug wil oppikken.

Gedurende 10 lessen worden de basismatoefeningen Pilates en de Pilates-principes aangeleerd en geoefend. Elke les is een verdere opbouw van de vorige les, het is dus aan te raden telkens aanwezig te zijn. Er zijn 2 inhaallessen mogelijk wanneer men om een bepaalde reden niet aanwezig kon zijn. Deze les wordt besproken met de lesgever. Na deze reeks van 10 lessen wordt deze herhaald. Men kan in deze groep blijven of overstappen naar de MAT 2 in overleg met de lesgever.

INTERMEDIATE – MAT 2
Nadat men voldoende basiskennis heeft en over voldoende lichaamsconditie beschikt of wanneer men reeds elders Pilates-lessen gevolgd heeft, kan men naar de meer gevorderde groep overstappen. Dit kan steeds besproken worden met de lesgever.

GEVORDERDEN – MAT ADV
In deze les beheerst men de basisprincipes van de Pilates-oefenmethode en worden de oefeningen gevarieerd waardoor de focus op lichaamscontrole geprikkeld blijft en automatisme vermeden wordt.

De Reformer-groepsles is een dynamische oefensessie in een groep van vier tot zes personen waar men gefocusd blijft op de Pilatesprincipes. Alle spiergroepen van het lichaam worden betrokken, hetgeen resulteert in verhoging van kracht, lengte en vloeiendheid in de beweging. Deze les wordt gecombineerd met de Jumbboards, een verticale springplank die de workout aanvult en een cardiotraining kan geven.

De Reformer-groepsles is een plezierige vlotte training voor diegenen die graag in een kleine groep werken en meer dan enkel matlessen wensen te doen. Het is wel belangrijk bij aanvang voldoende basiskennis verworven te hebben. Wanneer je een variatie zoekt voor je matlessen en wat meer uitdaging wenst, zijn de Reformer-groepslessen een prima alternatief.

In de samenstelling van de groepen wordt rekening gehouden met het niveau van de deelnemers.

Personal training is meer dan iemand die naast u staat en u zegt welke oefeningen te doen. Een persoonlijke trainer leert u om uw eigen lichaam te kennen, maakt u verantwoordelijk voor eigen progressies en motiveert om oefeningen te blijven doen.

De persoonlijke trainer zorgt voor veilige, aangepaste en aangename oefeningen in een gepersonaliseerd programma. Hierdoor bereikt u sneller uw doel met een minimum aan kwetsuren en een maximum aan resultaat.

De trainingen zijn voorzien van oefeningen die een uitdaging vormen, gaande van functionele training en stabiliteit tot krachttraining. De oefeningen worden gedaan op de Mat, aan de Reformer, de Wall-Unit, de Chair, de Barrel, de Cadillac.

De privé-les is ideaal voor:

  • Wie graag traint onder individuele begeleiding.
  • Sport-specifieke training o.a. lopen, triathlon, tennis, zwemmen, golf
  • Aangepaste training: de les is volledig afgestemd op de fysieke individuele noden, na blessures , chirurgische ingrepen of bij slechte lichaamshouding.
  • Het is soms belangrijk een tijd individueel begeleid te worden om je lichaam in conditie te krijgen vooraleer je in groep verder traint.

Als kinesitherapeuten met ervaring zijn wij goed geplaatst om elk individu een aangepaste training of revalidatie aan te bieden met de Pilatesoefenmethode.

Voor wie graag per twee traint, hebben we de duo-les. Deze les bestaat uit matoefeningen, oefeningen aan de Reformer, Cadillac-oefeningen, Wall-unit, Chair-oefeningen, Barrel.

De duo-lessen zijn voor mensen met of zonder ervaring in Pilates.

Voor deze les moet elke deelnemer een aparte duoles-kaart aanschaffen.

Identiek als de duo-les maar voor 3 personen: oefeningen op de mat met hulpmiddelen, Reformeroefeningen, Cadillacoefeningen, Wall-Unit, Chair, Barrel.

Het voordeel van deze les is de grotere variatie aan oefeningen dan de matles en tevens een budgetvriendelijk alternatief voor de priveles. De trio-lessen zijn eveneens voor mensen met of zonder ervaring.

Voor deze les moet elke deelnemer een aparte trioles-kaart aanschaffen.

Hetzelfde als een duo-les, maar dan specifiek voor partners die altijd samen naar de les komen (bv. man en vrouw of moeder en dochter). Deze les bestaat uit matoefeningen, oefeningen aan de Reformer, Cadillac-oefeningen, Wall-unit, Chair-oefeningen, Barrel.

De partner-lessen zijn voor mensen met of zonder ervaring in Pilates.

Voor deze les moet door 1 van de partners een partnerles-kaart aangeschaft worden die dan voor beide partners kan gebruikt worden.

Yin Yoga

Naast bovenstaande Pilates-lessen, biedt de Medineth Pure Pilates Studio ook Yin Yoga aan. Yin Yoga is een tragere en minder dynamische vorm van yoga, werkt ontspannend en leert ons naar binnen keren. In een tijd waarin alles sneller en sneller moet gaan, is het niet voor niets één van de meest populaire yogastijlen.


maak een afspraak
Ik ben reeds lidik ben nieuw en wil graag starten

betalingen mindbody online

De Medineth Pure Pilates Studio maakt voor de online reserveringen van privé/duo/trio en de groepslessen gebruik van het Mindbody Online-systeem (MBO). Hiermee kan u zelf uw lessen inplannen alsook online betalen.

Indien u niet over een Visa of Mastercard beschikt, moet u eerst een (groeps)kaart aankopen bij de Medineth-balie alvorens u lessen kan inplannen via het MBO-systeem.


tarieven

1 introductieles € 30 /p 1 mat-groepsles € 15 /p5 mat-groepslessen € 73 /p10 mat-groepslessen € 140 /p 1 Reformer-groepsles € 18 /p5 Reformer-groepslessen € 86 /p10 Reformer-groepslessen € 165 /p 1 privé-les € 525 privé-lessen € 24210 privé-lessen € 450 1 duo-les € 35 /p5 duo-lessen € 165 /p10 duo-lessen € 310 /p 1 trio-les € 28 /p5 trio-lessen € 132 /p10 trio-lessen € 250 /p 1 partner-les € 70 / 2p5 partner-lessen € 330 / 2p10 duo-lessen € 620 / 2p

Voor de Partner-lessen moet door 1 van de partners een partnerles-kaart aangeschaft worden die dan voor beide partners kan gebruikt worden. Voor de Privé-, Duo- en Trio-lessen moet elke deelnemer apart een kaart aanschaffen.

  • Gelieve bij annulatie van een afspraak ten laatste 24u op voorhand te verwittigen. Zoniet wordt deze les aangerekend. Voor annulatie van een les op maandag verwittigt u ten laatste op vrijdag.
  • De kaarten zijn strikt persoonlijk en niet terugbetaalbaar.
  • De reservaties via Mindbody Online kunnen enkel via Visa en Mastercard betaald worden. Aan de balie aanvaarden wij betalingen in cash en met Bancontact.


afsprakenregeling

Groepslessen Mat
Een reeks omvat 10 lessen en kost € 140. Deze kaart is geldig voor 10 opeenvolgende lessen. Als u een les moet missen, gelieve dan de instructor minstens 24u op voorhand te verwittigen. U kan met haar afspreken wanneer u deze les kan inhalen op een andere dag gedurende deze reeks.

Groepslessen Reformer (Toestellen)
Een reeks omvat 10 lessen en kost € 165. Deze kaart is geldig voor 10 opeenvolgende lessen. Als u een les moet missen, gelieve dan de instructor 24u op voorhand te verwittigen. U kan met haar afspreken wanneer u deze les kan inhalen op een andere dag gedurende deze reeks.

Opgelet: Plan tijdig uw les in want er dienen minimum 4 personen ingeschreven te zijn om de groepsles te laten doorgaan. Indien dit aantal de voorafgaande avond om 17u niet ingeschreven is, zal de les niet plaatsvinden. U wordt hiervoor op tijd op de hoogte gebracht.


Links
onze pilates instructors

Inge Croux

Medineth Pure Pilates Studio Inge CrouxIn 1978 studeerde Inge Croux af als kinesitherapeute. Reeds jaren staat zij in de praktijk en door verscheidene specialisatieopleidingen heeft zij de voeling met het bewegingsapparaat sterk verfijnd.

Lichaamsoefening is voor haar steeds een zeer belangrijk aspect geweest binnen de revalidatie. Vooral het gebrek aan preventie deed haar op zoek gaan naar een manier om weinig of zelfs nooit getrainde mensen aan te zetten tot lichaamsoefening.

Inge volgde de instructoropleiding bij Peak Pilates (Boulder – Colorado USA) en Corpus Pilates (K. Mc Kinnon – Canada) en behaalde met succes level 1, level 2 en level 3 in Pilates Mat en level 1, level 2 en level 3 in Reformer, Cadillac en Chair en Comprehensive Pilates.

Momenteel is Inge Master Trainer Pilates en geregistreerd bij EREPS, het Europees Register voor Fitnessprofessionals. Door dit alles specialiseerde zij zich in het analyseren van zeer specifieke bewegingspatronen en het corrigeren van functionele afwijkingen waardoor revalidatie van weke delenletsels en sportrevalidatie vervolledigd worden.

Door de persoonlijke coaching met de Pilatesmethode werden reeds vele patiënten met succes gerevalideerd met de Pilatesprincipes binnen de kinesitherapeutische oefenprogramma’s.

Sarah Tolleneer

Medineth Pure Pilates Studio Sarah TolleneerIn 2005 behaalde Sarah Tolleneer haar graad van Master in de Kinesitherapie. Vervolgens studeerde zij osteopathie aan de Internationale Academie voor Osteopathie waar zij afstudeerde in 2011 en het diploma Osteopaat D.O.behaalde.

Sarah werkt sinds 2005 in het team van Medineth. Naast manuele technieken zijn oefentherapie en beweging voor haar steeds een zeer belangrijk aspect geweest binnen de therapie. Zij volgde haar Pilates Instructoropleiding MAT, Reformer, Cadillac, Chair en Barrel bij Corpus Pilates, Kelly Mc Kinnon en de basislevel voor Gyrokinesis bij Nancy Lepore in Montréal.

Sarah is geregistreerd bij EREPS, het Europese Register voor Fitnessprofessionals. Naast de persoonlijke coaching met de Pilatesoefenmethode werden ook al vele patiënten met succes gerevalideerd in de praktijk.

Medineth Pure Pilates Studio Grobbendonk
Medineth Pure Pilates Studio Grobbendonk